Hur Man Färglägger Med Copic Markers - Ge Ditt Konstverk Liv

Förbered De Saker Du Behöver

Innan du påbörjar någon aktivitet är det en bra idé att ha allt klart. Dessa verktyg hjälper dig med skuggning och linjeteckning när du färgar.

  • Kopiska markörer
  • Skisspapper eller ditt konstverk

Om du vill att dina konstverk ska lysa ljusare kan du lägga till dessa alternativ till ditt material:

  • Foderpennor
  • En vit gelpenna

Slutligen skulle du behöva tålamod när det gäller färgläggning. Att använda Copic-markörer för färger kan vara utmanande eftersom du behöver tider för att leverera utmärkta resultat.

Hur Man Färglägger Med Copic-markörer Steg För Steg-instruktion

Utan vidare kommer jag nu att berätta för dig alla steg för att färglägga ditt konstverk.

Steg 1: Välj Rätt Copic Marker-färger

Välj först exakt de färger du vill använda i din färgläggning. Om du gör ett porträtt bör bruna och andra hudtonade färger komma först.

Det är bäst att välja de färger som du tror skulle leverera din vision till tittaren. Prioritera primära färger. För mina primära färger gillar jag att välja Y17, B24, G05 och R29. Men varje konststil är unik, så dina färgval är helt upp till dig.

När du har slutfört dina fyra primära färger är det nu dags att välja fyra hudtonade. Dessa kallas också för kötttoner. Välj sedan fyra nyanser av grått.

Det är viktigt att välja färger som inte är alltför olika varandra. Dessa skulle vara grundfärgerna och färgerna för skuggor och texturer.

Steg 2: Arbeta På Ljusa Områden Före Mörka

Börja med att färglägga porträttet. Att gå efter huden först är en utmärkt princip att upprätthålla, såvida du inte går för en karaktär med mörk hy. Detta gäller även för karaktärer som bär ljusa kläder.

Det är en bra tumregel att först färga de ljusare områdena innan du börjar med de mörkare. Det beror på att färger tenderar att blandas och blöda, och de mörka färgerna dras till de ljusare du arbetar med. Färgen kan hamna i områden som du inte har för avsikt att den ska gå.

Det är också en bra praxis att sortera färgnyanserna i en ljusaste till mörkaste ordning. För att testa olika färger kan du använda skrappapper.

Steg 3: Lägg Till Djup Genom Skuggning

När du har färgat ditt arbete med grunderna och plattorna är det dags att lägga till nyanser. Skuggning är en bra praxis eftersom det ger djup och dimension till ditt konstverk. För att bestämma ljuskällornas intensitet, välj en riktning.

Detta kommer att ge ditt arbete några skuggor som ger en pålitlig trovärdighetsgrad.

Använd nästa mörka färg från din färgpalett för att skapa nyanser. När du kombinerar färger tenderar de att bli mörkare. Ett bra exempel är hur din haka överskuggar din hals, vilket ger din hals en lite mörkare nyans.

För porträtt är det en bra idé att lägga till lite nyans under ögonlocken.

Om du saknar en mörkare markör för skuggning kan du alltid använda samma tidigare markör som du använde i platta färger för att skugga på områden. Resultatet är kanske inte lika dynamiskt som en mörkare färg, men det fungerar ändå.

När du är klar kan du alltid ta din skuggning till en helt ny nivå genom att få en annan mörkare färg och lägga till skuggning till de mörkaste områdena. Detta kommer att ge ditt arbete mer djup och dimension.

Steg 4: Markera Ditt Arbete

Du är nu ett steg närmare att ge ditt konstverk liv. Nästa steg är att lägga till motsatsen till nyanser, som är höjdpunkter.

Du kan använda en vit markör eller den vita gelpennan som jag la till i alternativen tidigare. Jag föredrar vita gelpennor som Arteza White Gel Pen Set för att lägga till känsliga höjdpunkter. Du kan också minska bläckets hårdhet genom att blotta det.

Steg 5: Upprepa De Föregående Stegen Tills Du Får Det önskade Resultatet

Fortsätt färga utan att glömma att hela tiden balansera nyansen och högdagrarna i varje färgsektion.

Kom alltid ihåg regeln ljus till mörker när du färgar.

När du har målat klart med kopior kan du nu gå vidare till färgning eller linjekonst.

Steg 6: Börja Infärgning

Lägg till lite kontur till ditt arbete. Du kan välja mellan tjockare eller tunnare linjer. För mig är tjockare linjer att föredra. Sedan byter jag till en fin penna för att spåra de inre detaljerna.

Om det finns foder som inte syns bra eftersom färgerna är för mörka, kan du alltid ha den vita gelmarkören för att rita vita linjer.

Proffs tips:

  • Ju mörkare din Copic-penna blir till färg, desto längre blir den kvar på papperet. Beroende på vilken färg du väljer kan detta antingen förstöra eller förstärka arbetet. Detta tips är viktigt att ha i åtanke.
  • Håll alltid konturen inom linjerna när du ritar. Även om vissa konststilar inte kräver att du följer linjerna noggrant, kommer du att hålla dig till dem ett renare resultat som tilltalar ögonen.
  • Färg snabbt. Detta gör att du kan färga snabbt med markörer som inte strimlar.
  • Det skulle bli ett ojämnt resultat när du färglägger i en horisontell sicksackrörelse. Det är därför det alltid är bäst att börja på en specifik sida och göra färgerna i en cirkulär rörelse samtidigt som du mättar bläcket.
  • Medan du färgar, håll Copic-markörspetsen fäst på pappersytan. Skapa först små cirklar och omvandla dem sedan till större.